|
Autor: |
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
Katalog to uporządkowany spis książek (lub innych dokumentów) znajdujących się w danej bibliotece, opisanych według określonych norm, ze wskazaniem na miejsce przechowywania. Katalogi są głównym źródłem informacji o zbiorach bibliotecznych. Katalog alfabetyczny - odpowiada na pytanie czy poszukiwana, konkretna książka znajduje się w bibliotece, - wskazuje jej miejsce - korzystamy z niego wtedy , gdy znamy nazwisko autora książki lub tytuł pracy zbiorowej
Katalog rzeczowy - pozwala zorientować się, jakie książki na interesujący Was temat znajdują się w bibliotece. - w naszej bibliotece znajduje się k a t a l o g s y s t e m a t y c z n y opracowany na podstawie Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej UKD – twórcą tego systemu był Amerykanin Melvil Dewey (zm. 1931). System ten dzieli piśmiennictwo na 10 działów głównych oznaczonych symbolami cyfr od „0” do „9”. Każdy z działów składa się z 10 poddziałów (oznaczonych symbolami dwucyfrowymi), a każdy z poddziałów zawiera również 10 poddziałów (symbole trzycyfrowe) itd. System ten przyjął się szybko i obecnie stosowany jest w bibliotekach i bibliografiach na całym świecie. Schemat UKD znajduje się na planszy w bibliotece. Działy główne Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej:
Karta katalogowa W Z Ó R
Opis bibliograficzny – to uporządkowany zespół danych o dokumencie (np. książce, artykule...) służący do jej identyfikacji.
Sygnatura - to symbol (litera, cyfra...) umieszczony w lewym, górnym rogu karty katalogowej, jest niezbędny do odszukania książki w księgozbiorze.
|